Coronavirus

Coronavirus update 24 april

Praktijk open voor reguliere zorgverlening. 

In onze praktijk zijn wij al lang gewend om volgens strikte hygiëne protocollen zorg te verlenen. Daarmee voorkomen we veel besmettingen. Om de kans op verspreiding nog meer te verkleinen, hebben we onze protocollen nóg strenger gemaakt.


 

Wanneer wordt mijn afspraak geannuleerd of verzet?

Het beleid dat we volgen is dat we alleen mensen in de praktijk toelaten waarvan we met vrij grote zekerheid weten dat ze gezond zijn. Dit geldt voor u als patiënt maar ook voor onze medewerkers.

Uw afspraak wordt dus verzet als:

  • U  Corona heeft
  • Een van uw gezinsleden / huisgenoten heeft Corona
  • U bent korter dan twee weken geleden genezen van Corona
  • U zit korter dan twee weken in thuisquarantaine omdat u contact heeft gehad met iemand die Corona heeft
  • U heeft last van keelpijn, hoesten, niezen of koorts en bent nog geen 24 uur klachtenvrij
  • U heeft gezinsleden of huisgenoten die keelpijn hebben, hoesten, niezen en/of koorts hebben die nog geen 24 uur klachtenvrij zijn
  • U woont in een verpleeghuis, verzorgingstehuis, rehabilitatiecentrum of ander zorgcentrum.
  • Wij verzoeken u om, indien één van deze punten voor u relevant is, contact met ons op te nemen en de afspraak preventief al te verzetten.

 

Extra maatregelen in de praktijk

Geplande afspraken en te maken afspraken
In de praktijk hebben we een strenger deurbeleid. Nadat u een afspraak heeft gemaakt ontvangt u bevestiging per e-mail met een link naar een vragenlijst. Deze vragenlijst moet voorafgaand aan de afspraak worden ingevuld. Wanneer u belt om een afspraak te maken, zal de assistente de vragen met u doornemen.

Als we u niet te pakken krijgen, zullen deze vragen mondeling bij binnenkomst doorgenomen worden. Wanneer blijkt dat u toch gezondheidsklachten heeft, wordt de afspraak preventief verzet. Wij vragen u dan ook om zelf al te bellen wanneer u nog niet 24 uur vrij bent van enige vorm van verkoudheidsklachten.

Wachtkamerbeleid
Om te voorkomen dat er te veel mensen bij elkaar zitten, hebben wij een maximum aantal patiënten dat we toelaten in de wachtkamers waar tussen elke stoel minimaal 1,5 meter zit. U wordt daarom vriendelijk verzocht om alleen naar uw afspraak te komen. In het geval van een gezinsafspraak, kan van u gevraagd worden om buiten te wachten indien de wachtkamer vol is.

Probeer niet meer dan 15 minuten te vroeg voor uw afspraak te komen. Dit om te voorkomen dat er teveel mensen zijn en u daarom buiten moet wachten. Wanneer u de praktijk betreed, zult u handgel vinden om uw handen te desinfecteren. Dit is verplicht. Daarna kunt u op de met tape aangegeven streep gaan staan waarbij de assistente uw temperatuur middels een infrarood temperatuur op afstand van uw voorhoofd op komt meten.

Wanneer uw temperatuur 37.9 of lager is, kan de behandeling doorgaan. In het geval dat uw temperatuur 38.0 of hoger is, wordt de afspraak preventief verzet. Wanneer de temperatuur goed is, kunt u plaatsnemen op een van de beschikbare stoelen. U wordt vriendelijk verzocht niet meer uw telefoon of uw gezicht aan te raken vanwege de bacteriën en mogelijke virussen na het ontsmetten van uw handen.

Het is tijdelijk niet mogelijk om gebruik te maken van de WC in de praktijk. Houd hier rekening mee als u gewend bent om op de praktijk uw tanden te poetsen. Indien u vanwege gezondheidsklachten gebruik moet maken van de WC, geef dit dan bij de assistente aan.

De behandelkamer
Wanneer de tandarts, mondhygiënist en/of de preventieassistente behandelingen gaan uitvoeren waarbij nevel vrij komt, zult u vooraf de behandeling preventief één minuut moeten spoelen met 1% waterstofperoxide om mogelijke virussen in de mond te doden.

Het kan zijn dat de tandarts, waar mogelijk, meer met een rubberen lapje zal gaan werken. Dit is om te voorkomen dat er veel speeksel met de nevel mee komt. Na de behandeling is het niet mogelijk om uw mond nog (na) te spoelen.

Vervolgbehandeling
Het kan wellicht wat afstandelijker op u overkomen omdat we wat meer afstand moeten bewaren. Wanneer u een vervolgafspraak maakt, welke afhankelijk van de situatie in de behandelkamer kan zijn of bij de receptie, hou het dan zakelijk en kort. We zijn ons er bewust van dat dit een gekke situatie is en dat er veel bij te praten of over te praten valt. We willen echter zo weinig mogelijk mensen tegelijk in de wachtkamer hebben. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft.

Wat als ik pijnklachten heb terwijl ik één of meerdere gezondheidsklachten of Corona heb?
Wanneer uw pijnklacht niet uitgesteld kan worden, kunnen wij u doorverwijzen naar het Coronacentrum Acute Mondzorg (CAM).

Ik behoor tot de risicogroepen, wat moet ik doen?
Als u tot één van de risicogroepen behoort kunt u, mits verder gezond bent en u gezond voelt, gewoon een afspraak maken in de praktijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avatar Hero Abdulla

Operationeel Directeur @ Mondzorggilde

Vragen? Of in contact komen?